Drobečková navigácia

Ako vlastne vzniká batoh? Aké požiadavky, rozhodnutia a testy predchádzajú výslednému produktu? Niklas Kull, dizajnér v spoločnosti Fjällräven, nám povie niečo o obľúbenom batohu High Coast Foldsack a procese jeho vzniku - od prvotného nápadu až po hotový batoh.

Keď máte všetko zbalené a pripravené na ďalšiu cestu za dobrodružstvom, je ľahké považovať to za samozrejmosť. Pravda je však taká, že váš batoh je výsledkom mnohých vážnych úvah a nespočetných rozhodnutí. Za výberom každého švu, zipsu a materiálu sú nekonečné diskusie o funkčnosti, udržateľnosti i obyčajnom pocite, že všetko je tak, ako má byť. Preto sme sa opýtali Niklas Kulla, jedného z návrhárov vybavenia Fjällräven, či by nám prezradil podrobnosti o výrobe batohu. Všetko to začína nápadom.

"V prípade High Coast Foldsack sme už mali celý rad produktov, ktoré sme chceli ďalej rozvíjať, aby sme vyhoveli požiadavkám každodenných dobrodružstiev a teplejšieho podnebia. Mali sme predstavu o tom, ako by mal batoh vyzerať, aké pocity by mal vzbudzovať a aké funkcie by mal mať. "Pri vytváraní batohu Fjällräven je však nutné riadiť sa niekoľkými pevnými zásadami, ako je nadčasovosť a jednoduchý dizajn, odolnosť, udržateľnosť a funkčnosť . "Nepridávame žiadne ďalšie švy, len aby to vyzeralo dobre," hovorí Niklas. "Šev vždy slúži k zvýšeniu objemu, zabezpečeniu väčšej slobody pohybu alebo k zvýšeniu funkčnosti. Takže naša práca je limitovaná určitým rámcom. A mne osobne to pomáha byť kreatívnejším. Namiesto toho, aby ma to obmedzovalo, inšpiruje ma to k hľadaniu riešení, vďaka ktorým bude produkt taký, aký chceme. "


Výber správneho materiálu  ako základ úspechu
Vzhľadom k tomu, že súčasťou série High Coast sú aj jednodňové batohy, tím návrhárov už mal základný dizajn, ktorý sa im páčil a na ktorom chceli ďalej stavať. Tu vznikol priestor pre kreativitu - nájsť dôležité a uskutočniteľné zlepšenia. "Rozhodli sme sa pracovať na zadnom diele a hlavnom zapínaní a vymenili sme materiály. Chceli sme, aby bol batoh ľahko použiteľný, odolnejší voči vode a ľahší, "hovorí Niklas. Riešením bola tkanina vyrobená zo 100% recyklovaného nylonu. Vnútorn strana dostala tzv. PU ochrannú vrstvu s vodným stĺpcom 10 000 mm, vďaka čomu materiál získal štruktúru a je nepremokavý. Nakoniec bol ošetrený impregnáciou bez fluorokarbónu.

"Keď používame nové tkaniny, musíme ich podrobiť niekoľkým laboratórnym testom, aby sme zistili, či spĺňajú štandardy Fjällräven, pokiaľ ide o opotrebenie. Aj keď berieme do úvahy štýl a celkový dizajn, správne vybrané materiály hrajú hlavnú úlohu. Začali sme s ťažšími tkaninami s hutnejšou štruktúrou, ale neposkytovali letnú prázdninovú ľahkosť, ktorú sme hľadali. Použili sme teda látku, ktorá bola o niečo ľahšia, ale stále spĺňala naše štandardy. Výsledkom je ľahký batoh, ale rozhodne nie ten najľahší na trhu. Ľahkosť nám nestačí. Musí byť tiež odolný a šetrný k životnému prostrediu. To je totiž základ všetkého, čo robíme. "

Úzka spolupráca s továrňou
Návrhárska časť procesu začína ručne kreslenými náčrtmi, ktoré sú potom presunuté do počítača, kde sa vytvárajú technické výkresy. Už v ranných fázach úzko spolupracujeme s návrhármi v továrni, aby sme zaistili naozaj najlepší vzor. "Často ich navštevujeme už vo fáze prototypu, aby sme mohli efektívne spolupracovať. Čiastočne je to preto, aby sme zabezpečili požadovanú funkčnosť, ale tiež aby sme skontrolovali, že vo výrobe nie sú žiadne zbytočné komplikácie, "hovorí Niklas. V továrni vo Vietname zvyčajne strávia až dva týždne, než sa začne výrobný proces. "Ušetrí nám to čas aj nedorozumenia, a tiež nemusíte odosielať vzorky sem a tam, aby sme vyriešili dôležité detaily. Keď som v továrni, sedím s návrhárom a osobou, ktorá šije. A sú to skutoční profesionáli, takže čas s nimi strávený je obohacujúci. Je to dobré pre vzájomné vzťahy a zároveň ide o spôsob, ako skontrolovať, že všetko v továrni klape."


Prototypy a testy
U jednodňového batohu trvá celý proces od začiatku po dokončenie hotového výrobku a distribúciu v obchodoch približne dva roky. Ako sa proces vyvíja, dostáva batoh postupne vlastnosti, ktoré sú na pôvodnom zozname želaní. Nakoniec je všetko tak, ako má byť, od praciek a popruhov až po farbu a výstuhy. "Jednu úpravu, ktorú sme na batohu High Coast Foldsack urobili, bolo použitie nášho vlastného vystuženého materiálu Bergshell na dno. O trochu zvyšuje váhu, ale mať naozaj odolné dno je dôležité. Pracovali sme tiež s postrannými dielmi, ktoré sme predĺžili a teraz tvoria zadný diel veka, čo výrazne znížilo riziko vniknutia vody," hovorí Niklas. Zatváranie vo forme rolovacieho veka je dôležitým detailom, pretože zvyšuje odolnosť proti vode a zároveň poskytuje väčšiu univerzálnosť a priestor. Preto má batoh zapínanie na háčik a navyše má na hornej strane zips. "Môžete si vybrať, či batoh uzavriete pomocou háčika alebo zipsu. Možno ho teda použiť namiesto školskej tašky, ale napríklad tiež miesto tašky na tenisovú raketu, lebo pojme aj dlhšie predmety.

Už od ranej fázy sú jednodňové batohy testované zamestnancami kancelárie. Všetci sú aktívni ľudia, ktorí radi trávia čas vonku. Akonáhle sú pripravené predajné prototypy, je čas, aby bol batoh vo väčšom meradle otestovaný ambasádormi Fjällräven a členmi skúšobného tímu. Všetku spätnú väzbu zhromaždíme a predtým, než predstavíme finálnu verziu batohu, vykonáme posledné úpravy. "V tomto prípade sme s funkčnosťou a dizajnom produktu tak spokojní, že bolo naozaj vzrušujúce sledovať jeho uvedenia na trh. A dnes vám môžem povedať, že toto je vlastne produkt, ktorý sám veľmi často používam, "hovorí Niklas.

Produkty v článku