Drobečková navigácia

„Na spoločnosti Fjällräven je skvelé, že k udržateľnosti nepristupuje ako k samostatnému projektu. Je základom všetkého, čo robíme. Všetci sa snažíme robiť udržateľné rozhodnutia“.

Držíme krok s prírodou

Ak je príroda vaším dôvodom k bytiu a hlavným podnetom k založeniu spoločnosti, je nanajvýš dôležité, aby ste neohrozovali jej existenciu. Rovnako ako mnoho iných outdoorových spoločností začala značka Fjällräven snom jednej osoby: snom premeniť vášeň k prírode v zamestnanie a zdieľať túto vášeň s ostatnými. Pri jej zrode stál nadšenec menom Åke Nordin, ktorý svoje podnikateľské plány začal pomaly spriadať v povojnových 50. rokoch doma vo švédskom Örndköldsviku.

Každú voľnú chvíľu trávil v lese a často vyrážal aj na celý týždeň do severskej divočiny. A ako jeho túžba po poznávaní nových miest rástla, zvyšovala sa aj jeho frustrácia z nedostatku funkčného a ľahkého vybavenia. Rozhodol sa preto, že si sám navrhne a vyrobí lepší batoh. Vak upravil do tvaru písmena V, aby udržal ťažisko čo najvyššie, pripevnil ho na pevný rám, ktorý mu zaistil stabilitu, a vyrazil. Jeho nový batoh bol natoľko dobrý, že keď po ceste stretával skúsených lesníkov a pastierov sobov, žiadali ho, aby im rovnaký vyrobil. A to bol začiatok dlhej cesty značky Fjällräven.

S  vývojom spoločnosti a výrobou čoraz väčšieho počtu batohov sa však začal prejavovať paradox. Ako by mohla firma, ktorá chce chrániť našu prírodu, pokračovať vo výrobe spotrebného tovaru, ktoré má na ňu bezpochyby určitý vplyv? Práve v túto chvíľu sme sa začali viac zaoberať udržateľným rozvojom.

Čo znamená udržateľný rozvoj?

Trvalo udržateľný rozvoj môžeme chápať ako "rozvoj, ktorý spĺňa potreby súčasnosti bez toho, aby bola ohrozená schopnosť budúcich generácií uspokojiť svoje vlastné potreby". Vo Fjällräven sa snažíme toto zmýšľanie aplikovať na všetko, čo robíme. Samozrejme, že to nie je ľahké a sme ďaleko od dokonalosti, avšak značka má svoje priority a tie sa snaží dodržiavať. Pokiaľ materiály spĺňajú naše požiadavky na odolnosť a funkčnosť a okolnosti nám to dovoľujú, radi ich používame. Predovšetkým jednoducho kvôli tomu, že využitie už existujúcich materiálov šetrí energiu a zdroje, ktoré by bolo potrebné použiť na výrobu materiálu nového. V spoločnosti Fjällräven nie je udržateľnosť považovaná za samostatný projekt, je jadrom všetkého, čo robíme.

Zmena klímy je jednou z najťažších výziev, ktorým čelíme. Je pre nás veľmi dôležité znižovanie našich emisií, a to ako priamych z dopravy, tak aj nepriamych, vznikajúcich pri výrobe nášho vybavenia a odevov. To je dôvodom, prečo je výber materiálu tak veľmi dôležitý.

Nie je jednoduchou úlohou zmerať všetky emisie, ktoré idú napríklad do recyklovaného polyesterového trička, vrchnej bundy alebo páru nohavíc Keb, ale ideme správnou cestou: hlavným cieľom je prejsť k  spôsobu výroby a spotreby podľa obehového hospodárstva. Mnoho syntetických materiálov ako nylon alebo polyester sú skvelé v outdoorovom priemysle, rýchlo schnú a ľahko sa o ne stará. Sú však vyrobené z fosílneho paliva. Akonáhle začneme používať recyklované verzie, uhlíková stopa po dobu životnosti materiálu sa začne zmenšovať. V dnešnej dobe sa zvyšuje dopyt po recyklovateľných materiáloch a my na túto skutočnosť reagujeme. Ani biologické materiály však nie sú 100%. Plodiny vyžadujú veľa pôdy, vody, musia sa prepravovať, atď. Stále teda majú určitý dopad. Dopady má dokonca aj organická bavlna, ktorú dobre pozná veľa ľudí. Buďme úprimní: vyrábame oblečenie a vybavenie, ktoré je pre prežitie človeka nadbytočné a pokiaľ by sme chceli mať nulový dopad, nemohli by sme vyrábať nič. Veríme však, že negatívny dopad, ktorý máme, môže byť vyvážený pozitívnym spôsobom, ako ľudí dostať do prírody a zvyšovať povedomie o tom, ako sa o ňu starať.

Predovšetkým sa snažíme vytvárať odolné výrobky. Ak bunda vydrží 10 rokov, celoživotný dopad tejto bundy bude relatívne nižší, ako keď si kúpite bundu, ktorá sa po roku opotrebuje. Z hľadiska vzhľadu navrhujeme oblečenie nadčasové, nepodliehame žiadnym iným módnym trendom. V duchu tejto filozofie nosia Christiane Dolva Tornberg, vedúca oddelenia Udržateľnosti vo Fjällräven, bundu po svojej babičke, ktorá vyzerá a funguje rovnako dobre dnes, ako prvý deň svojho života. Výrobky sú tiež navrhnuté tak, aby sa dali ľahko opraviť a poskytujeme voskovacie stanice na každej našej kamennej predajni. Pridaním ďalšej impregnácie voskom Greenland Wax oblečenie zvyšuje svoju odolnosť proti opotrebovaniu.

Udržateľnosť je rovnováha. Tenká hranica medzi teraz a tu a budúcnosťou. Vyrábame vybavenie, ktoré zabezpečí, že váš budúci trek bude trochu suchší a letný výlet trochu pohodlnejší. Chceme tiež zabezpečiť, aby budúce generácie mohli zažiť rovnaké túry a výlety, ako teraz vy.